11 důvodů, proč jíst chia semínka

Chia semínka patří mezi nejzdravější potraviny na Zemi. Obsahují velké množství živin přínosných pro vaše tělo i mozek. Zde je 11 důvodů, proč jíst chia semínka. Tyto důvody jsou podloženy klinickými studiemi.

Důvod č. 1: Ačkoli obsahují chia semínka málo kalorií, jsou zdrojem obrovského množství živin.

Chia semínka jsou malá černá semena šalvěje hispánské. Tato roslina roste v Jižní Americe, kde byla využívána již Aztéky a Máyi – tyto národy jí daly také název chia, což znamená síla. Ačkoli tedy chia semínka znaly národy už stovky let před námi, my jsme jejich sílu objevili teprve nedávno, zato jsou však nyní velmi populární po celém světě.

Nenechme se ovšem zmást jejich velikostí – tato malá semínka obsahují spoustu důležitých živin. Například jedna porce chia semínek (což je cca 28 g) obsahuje 11 g vlákniny, 4 g bílkovin a 9 g tuků (z nichž téměř polovinu tvoří prospěšné omega 3 mastné kyseliny). Dále pak toto množství chia semínek obsahuje 18 % doporučené denní dávky (DDD) vápníku, 30 % DDD manganu, 30 % DDD hořčíku a 27 % DDD fosforu. Mimoto obsahuje také zinek, vitaminy B1, B2, B3 a draslík.

Výše zmíněné je obzvláště důležité, když si uvědomíme, že jen tato jedna porce obsahuje pouze 137 kalorií (po odečtení vlákniny dokonce 101 kalorií) a 1 g stravitelného cukru! Dále je nutno dodat, že chia semena jsou bezlepková.

Důvod č. 2: Chia semínka jsou plná antioxidantů!

Antioxidanty jsou prospěšné tím, že bojují proti volným radikálům v těle, které mohou poškodit buňky a způsobit tak rychlé stárnutí buněk a nemoci jako je rakovina.

Důvod č. 3: Téměř všechny sacharidy, které chia semínka obsahují, jsou vláknina!

Když se podíváme na složení, zjistíme, že v 28 g chia semínek je 12 g sacharidů. Nicméně 11 g z těchto sacharidů jsou vlákninou. Vláknina nezvyšuje hladinu cukru v krvi, a tudíž nepatří mezi „nebezpečné“ sacharidy. Právě díky vláknině jsou chia semínka schopna absorbovat vodu až v desetinásobku své váhy, což v lidském těle způsobuje pocit sytosti a tím napomáhá k hubnutí.

Důvod č. 4: Chia semínka obsahují velké množství kvalitních bílkovin.

Vysoký obsah bílkovin v potravě snižuje chuť k jídlu. Téměř 14 % hmotnosti chia semínek tvoří bílkoviny, což je obrovské množství v porovnání s ostatními rostlinami. Mimoto chia semínka také udržují dobrou rovnováhu esenciálních aminokyselin, což napomáhá využívání přijatých bílkovin.

Důvod č. 5: Chia semínka napomáhají hubnutí!

Jak už bylo řečeno, chia semínka díky vysokému množství vlákniny a bílkovin pomáhají snižovat hmotnost člověka. Vláknina svou roztažností v žaludku (vyvoláním pocitu sytosti) a bílkoviny snížením chuti k jídlu.

Důvod č. 6: Chia semínka obsahují vysoké množství omega 3 mastných kyselin.

Stejně jako lněná semínka, i chia semena obsahují vysoký obsah omega 3 mastných kyselin, které mají protizánětlivé účinky, jsou prospěšné pro paměť a činnost mozku a snižují možnost vzniku kardiovaskulárních chorob.

Důvod č. 7: Chia semínka snižují riziko vzniku diabetes a srdečních chorob.

Vzhledem k tomu, že chia semínka mají vysoký obsah vlákniny, bílkovin a omega 3 mastných kyselin, měla by být schopna zlepšit metabolické zdraví. V několika studiích bylo prokázáno, že užívání chia semen vede ke snížení LDL cholesterolu (tzv. „špatný“ cholesterol) a triglyceridů a naopak ke snížení HDL cholesterolu (tzv. „dobrý“ cholesterol) a snižuje také riziko vzniku zánětu.

Důvod č. 8: Chia semínka obsahují spoustu živin důležitých pro kosti.

Mezi těmito živinami jmenujme zejména vápník (28 g chia semínek obsahuje 18 % doporučené denní dávky vápníku), fosfor, hořčík a bílkoviny. V jedné dávce

Důvod č. 9: Chia semínka pomáhají lidem s diabetem 2. typu.

Dvacet pacientů s touto diagnózou užívali po dobu 12 týdnů 37 g chia semínek denně. Vedlo to ke snížení několika důležitých zdravotních ukazatelů – např. snížení krevního tlaku a krevního cukru.

Důvod č. 10: Chia semínka mohou zvýšit sportovní výkon stejně jako sportovní nápoje.

Už staré legendy tvrdí, že Aztékové a Mayové užívali chia semínka pro zvýšení výdrže a zlepšení výkonu v boji. V současné době byla provedena studie, při které se polovina sportovního nápoje nahradila chia semínky. Nevedlo to ke snížení sportovního výkonu, což ukazuje, že chia semínka mohou nahradit část sportovního nápoje.

Důvod č. 11: Chia semínka je snadné začlenit do dietního jídelníčku.

Chuť chia semínek je nevýrazná, takže je můžeme přidat téměř k čemukoliv. Ráno do jogurtu či smoothie, večer do pečiva či pudinku (pudinkem rozumějme čtvrt šálku chia semínek smíchané s mandlovým či sójovým mlékem). Chia semínka můžeme tedy konzumovat syrová, nabobtnaná v jogurtu či ovocné šťávě, v ovesných kaších, snídaňových cereálií či pečených jídel… Možností je spousty!

chia semínka
Doporučujeme
300x600.png


Služby a produkty zde prezentované nelze objednávat na tomto webu. Kliknutím na příslušné propagační odkazy přejdete do e-shopu prodejce, kde můžete učinit objednávku.
Podmínky užití webu | Ochrana osobních údajů

Podmínky