Cholesterolová dieta

Jíst příliš mnoho nasycených tuků znamená zvyšovat hladinu cholesterolu v krvi. Poslední studie ukázaly, že snížením nasycených tuků a jejich nahrazením za nenasycené tuky může pomoci ve stabilizaci cholesterolu. Platí tvrzení, že jeden gram prevence je lepší než jeden kilogram léků, a u cholesterolu obzvláště. Lidé, kteří trpí výkyvy cholesterolu, o tom vědí své. Musí držet dietu, které se říká cholesterolová dieta.

Prevence

To, že budete přemýšlet nad tím, co jíte, a budete volit ty správné potraviny, je mnohem lepší než časté návštěvy lékaře v důsledku nezdravé stravy. Hladina cholesterolu v krvi se může zvyšovat, když jíte stravu bohatou na cukry, nasycené a trans tuky. Větší polovina lidí, kteří trpí vysokou hladinou cholesterolu v krvi, jsou náchylnější ke vzniku kardiovaskulárních chorob, cukrovky a dalších chorob.

Jídlo zvyšující cholesterol

Cholesterol zvyšuje zejména jídlo obsahující nasycené tuky. Patří sem:

  • máslo,
  • ghí,
  • margaríny,
  • sádlo,
  • tučné maso a uzeniny,
  • plnotučný sýr, mléko, smetana a jogurt,
  • kokosový a palmový olej,
  • kokosové mléko,
  • čokoláda, zákusky, dorty, koláče,
  • sušenky a další pochutiny plné cukru.

Jídlo, které přirozeně snižuje cholesterol

Rostliny a zelenina neobsahují cholesterol a obvykle mají menší množství nasycených tuků. Jejich dostatečné množství v jídelníčku může přirozeně snižovat hladinu cholesterolu. Patří sem:

  • ovesné cereálie (například ovesná kaše bez přidaného cukru),
  • ovoce a zelenina,
  • sója a sójové produkty,
  • luštěniny,
  • ořechy,
  • chléb s 50 % ovesné mouky,
  • ovesné otruby,
  • tofu.

Potraviny obohacené o rostlinné stanoly nebo steroly

Steroly a stanoly se přirozeně vyskytují v rostlinách ve velmi malých množstvích. Potraviny obohacené o tyto rostlinné látky snižují hladinu cholesterolu tím, že snižují množství cholesterolu, které může naše tělo recyklovat. Potraviny jsou dostupné v lednicích ve většině obchodů.

Mýty o potravinách

Následující skupiny potravin byly mylně zařazeny mezi potraviny, které zvyšují cholesterol v krvi. Patří sem:

  • vejce,
  • játra,
  • ledviny,
  • krevety.

Důvodem je to, že tyto potraviny mají vysoký obsah cholesterolu. Avšak tyto potraviny mají nízký obsah nasycených tuků, takže nezvyšují „špatný“ cholesterol v krvi.

15 kroků, jak snížit cholesterol v krvi

Krok 1

Základním krokem je začít kontrolovat velikost porce. Obvykle jíme až příliš velké porce jídla. Například porce masa – rybího, drůbežího, hovězího atd. – by neměla být větší než vaše dlaň. Porce zeleniny by měla odpovídat velikosti vaší pěsti.

Krok 2

Zvyšte množství potravin, které jsou bohaté na vlákninu – celozrnné pečivo, celozrnné těstoviny, celozrnný kuskus a celozrnná mouka na zahušťování pokrmů, ovoce a zelenina, hnědá rýže atd.

Krok 3

Vařte vejce zdravým způsobem – preferujte vařená vejce před smaženými, u těch smažených přidejte jen minimum tuku (vybírejte ze zdravých tuků – například olivový olej). Nezapomeňte přidat i zeleninu.

Krok 4

Spousta lidí sníží svou spotřebu mléka s tím, jak stárne. Tím si ale může přivodit zdravotní problémy. Čím nižší procento tučného mléka, tím lépe je na tom váš cholesterol. Odtučněná mléka zas nemusí chutnat každému. Zkuste tedy zlatou střední cestu – polotučné mléko a mléčné výrobky.

Krok 5

Zvyšte množství zeleniny v každém svém denním jídle, protože obsahuje minimum tuku. Vhodným způsobem je přidat salát k obědu, nebo nahradit přílohu (brambory, rýži) právě zeleninou.

Krok 6

Jezte více ovoce. Pokud potřebujete doplnit vlákninu, zvolte jablka a hrušky. Nikdy ovoce neloupejte (s výjimkou citrusů), protože nejvíce prospěšných látek je právě ve slupkách. Ovoce a zeleninu můžete zařadit do jídelníčku například jako dopolední svačinu.

Krok 7

Snažte se jíst ryby – pro začátek aspoň jednou týdně. Optimálně byste se měli dostat na dvě až tři porce za týden. Stačí pár minut na pánvi z každé strany a je hotovo. Vyhněte se smetanovým omáčkám k rybám.

Krok 8

Vaše tělo potřebuje dostatek bílkovin pro zdraví svalů. Pro většinu lidí je zdrojem bílkovin maso. Vybírejte ale libové zdroje masa – jako je vepřová panenka nebo kýta, libové hovězí maso, kuřecí prsa atd. Z drůbeže před tepelnou úpravou odstraňte kůži, která obsahuje nejvíce tuku.

Krok 9

Jezte oříšky! Zařaďte je do jídelníčku jako odpolední svačinu. Oříšky obsahují vlákninu, bílkoviny, zdravé tuky a snižují cholesterol v krvi.

Krok 10

Jezte zdravější formy dezertu. Úplně nejvhodnější je dezert vynechat nebo ho nahradit kouskem ovoce. Když už si kupujete zákusek, vyberte jeho diabetickou formu.

Krok 11

Vyhněte se jídlům bohatých na trans a nasycené tuky a jídlům uvedeným v seznamu jídel zvyšujících cholesterol. Místo toho volte potraviny ze seznamu potravin přirozeně snižujících cholesterol.

Krok 12

Vyvážená strava by měla obsahovat 50-55 % sacharidů. Vybírejte ale ty správné druhy sacharidů (semínka, celozrnné výrobky, ovoce, zelenina a luštěniny).

Krok 13

Pijte dostatečné množství vody – minimálně dva litry denně, při větším horku a fyzické zátěži ještě o něco více. Neperlivá neslazená voda má schopnost odvádět z těla škodlivé látky. Při dostatečném množství pitné vody si ji tělo nebude zadržovat.

Krok 14

Pokud si chcete dát skleničku nějakého alkoholu, zvolte suché víno, nejlépe červené. Pijte ho ale obezřetně – nejlépe jen jednu skleničku za jeden den.

Krok 15

Vydržte dodržovat předcházející pravidla. Vyhněte se návštěvám restaurací, které vás budou svádět v tom, objednat si vaše oblíbené a třeba ne příliš zdravé jídlo.

Závěrem…

Vysoká hladina cholesterolu v krvi může způsobovat řadu zdravotních problémů, zejména těch okolo kardiovaskulárního zdraví. Cholesterolovou dietu musí držet lidé, kteří mají zvýšenou hladinu cholesterolu v krvi, je vhodná ale i pro lidi zdravé. Jedná se o základy zdravého stravování, které je možné aplikovat ve svém jídelníčku dlouhodobě.

Cholesterolová dieta
Doporučujeme
300x600.png


Služby a produkty zde prezentované nelze objednávat na tomto webu. Kliknutím na příslušné propagační odkazy přejdete do e-shopu prodejce, kde můžete učinit objednávku.
Podmínky užití webu | Ochrana osobních údajů

Podmínky