Jaterní dieta vhodné potraviny

Běžnou léčbou jaterních problémů, ať už byly způsobeny alkoholem nebo ne, je dostat se na zdravou hmotnost prostřednictví odlehčené stravy a cvičení. Pokud mluvíme o vhodné stravě, tak obecně se jedná o potraviny, které dokážou bojovat proti poškození buněk, usnadňují tělu používat inzulín, nebo snižují zánětlivost. To může pomoci odvrátit špatné podmínky, které vedly ke vzniku poškození jater. Tato strava se nazývá jaterní dieta. A protože je každý člověk jiný, doporučuje se spolupracovat s lékařem, který vám sám může doporučit vhodnou stravu.

Středomořská dieta

Ačkoli tento typ diety nebyl původně sestaven pro lidi, kteří trpí jaterními problémy a onemocněními, tento styl stravování kombinuje všechny druhy jídla, které snižují množství tuku v játrech (které jsou často příčinou jaterních onemocnění): zdravé tuky, antioxidanty a komplexní sacharidy. Jídlo, které byste nejčastěji měli vidět na svém talíři, jsou ryby, ovoce, obiloviny, oříšky, olivový olej, zelenina.

Správné tuky

Vaše buňky používají glukózu, což je druh cukru (sacharidů), jako zdroj energie. Hormon inzulín pomáhá dostat glukózu z vašeho trávícího systému k buňkám. Lidé, kteří mají problémy s játry, jsou častokrát bez tohoto hormonu. Jejich tělo vytváří inzulín, ten ale nepracuje správně. Glukóza se hromadí v krvi a játra tento přebytečný cukr mění v tuk. Určité tuky mají tu skvělou vlastnost, že mohou zlepšit vaši citlivost nebo vaši schopnost využívat inzulín.

Funkce správných tuků

Tím, že budete užívat správné tuky, podpoříte lepší využití inzulinu. Vaše buňky tak budou moci přijímat glukózu, takže játra nebudou mít potřebu skladovat tuk. Mezi zdravé tuky patří omega-3 mastné kyseliny, které se nacházejí v rybách a rybím oleji, zeleninových olejích, oříšcích (obzvláště ve vlašských ořeších), lněných semínkách a v oleji z lněných semínek, a také v listové zelenině. Další druhy zdravých tuků se nachází ve spoustě zdrojů, například v olivách, oříšcích a avokádu.

Zakázané potraviny

Mezi potraviny, které byste v rámci onemocnění jater měli rozhodně omezit, patří maso a mléčné výrobky. Vyhněte se také tučným pečeným jídlům a smaženým jídlům. Tyto potraviny vedou k dalšímu zanesení jater. S onemocněním jater byste se rozhodně a úplně měli vyhnout alkoholu. Alkohol totiž vede k několika dalším poškozením jater.

Antioxidanty

Dalším důvodem, proč se tuk hromadí, je ten, že jaterní buňky mohou být poškozeny, když živiny nejsou správně rozebírány. Ovoce (obzvláště lesní plody), zelenina a některá další jídla obsahují složky známé jako antioxidanty, které dokážou ochránit buňky před poškozením. Jedním ze zdrojů antioxidantů je vitamín E, který najdeme například v řepkovém nebo olivovém oleji.

Vitamín E jako antioxidant

Některá studia prokázala, že vitamín E pomáhá v boji proti onemocněním jater. Další výzkumy ukázaly, že konzumací vitamínu E, C a léčbou na nízký cholesterol, můžeme dosáhnout zdokonalení funkce jater. Lékaři přesně nevědí, která z těchto tří složek je za to zodpovědná, nebo jestli všechny tři složky spolupracují.

Další možné antioxidanty

Vědci studovali, které další antioxidanty a doplňky stravy mohou zlepšit zdraví vašich jater:

  • Káva je spojována s tím, že snižuje obezitu, zánětlivost a pomáhá správné funkci inzulínu. To znamená, že nás může ochránit před srdečními chorobami a jaterními problémy.
  • Syrový česnek může zvýšit produkci inzulínu a pomáhá tělu rozkládat tuky.
  • Zelený čaj dokáže při určitém vypitém množství regulovat váhu, úrovně tělesného tuku a také množství inzulínu.
  • Goji (kustovnice čínská) je rostlina, která se často používá v čínské medicíně. Dodává železo do krve a podporuje hubnutí.
  • Resveratrol je látka, která pochází ze slupek z červených hroznů. Ta dokáže kontrolovat zánětlivost.

Sacharidy

Příliš mnoho jednoduchých cukrů může uspíšit proces, kdy se v játrech cukry mění v tuky. Proto se vyhněte cukroví, zákuskům, limonádám a dalšímu jídlu s přidanými cukry. Když už musíte mlsat, volte diabetické výrobky nebo ovoce. Komplexní sacharidy, které obsahují navíc vlákninu, jsou bezpečnější. Mají nízký glykemický index, takže jejich trávení probíhá pomaleji a cukr se tak do krve uvolňuje postupně. Mezi správné druhy sacharidů patří celozrnné obiloviny, luštěniny a škrobová zelenina (brambory).

Další klíčové živiny

Vitamín D

Nižší úroveň vitamínu D je spojován se spoustou onemocnění jater. Vaše tělo dokáže vyrobit vitamín D, když jste na slunci. Tento vitamín se také přidává do mléčných výrobků.

Draslík

Nízké množství draslíku vede také k onemocnění jater. Draslík se nachází v rybách (jako je treska, losos, sardinky), dále ho obsahuje brokolice, hrách, batáty, ovoce (banány, kiwi, meruňky), mléčné výrobky (mléko, jogurt).

Závěrem

Lékem na onemocnění jater je zejména odlehčená strava. Snažte se vyhnout tučným jídlům a přijímejte spíše zdravé tuky. Také se zaměřte na antioxidanty – možností může být jogurt s chia semínky, které jsou zdrojem antioxidantů. Veškeré změny jídelníčku nezapomeňte konzultovat se svým lékařem. S pomocí zdravého jídelníčku dosáhnete jak zlepšení funkce jater, tak také štíhlejší postavy.

Jaterní dieta vhodné potraviny
Doporučujeme
300x600.png


Služby a produkty zde prezentované nelze objednávat na tomto webu. Kliknutím na příslušné propagační odkazy přejdete do e-shopu prodejce, kde můžete učinit objednávku.
Podmínky užití webu | Ochrana osobních údajů

Podmínky