Jaterní dieta

Problémy s játry mohou být způsobeny alkoholem, ale také nesprávnou stravou. Takže zdravá, vyvážená strava je hlavní silou pro správnou váhu a odstranění problémů s játry. Správná strava může pomoci podpořit zdraví a činnost vašich jater a hraje hlavní roli, co se vašeho celkového zdraví týče. Strava, která je zaměřena na odstranění problémů s játry nebo na lepší funkci jater, se nazývá jaterní dieta.

Jaterní dieta – doporučení

Pokud máte problémy s játry, měli byste se držet určitých doporučení, co se stravy týče. Stravu je třeba upravit tak, abyste měli dostatek všech důležitých živin a zároveň jídlo trochu odlehčili – zejména od nezdravých tuků. Některá z doporučení jsou specifická pro určitý druh jaterního onemocnění, jiná jsou spíše obecná. To jak tato doporučení zaberou, záleží na tom, jak pokročilé vaše jaterní onemocnění je.

Jaterní onemocnění díky špatné stravě

Jaterní onemocnění nebo omezení funkcí může být způsobeno tím, co jíte. Prvky vyváženého jídelníčku se však hodí pro většinu lidí, proto tuto dietu můžete držet i v případě, že netrpíte onemocněním jater. Je vhodné své problémy a nový jídelníček konzultovat se svým lékařem. Ten vám může doporučit, na jaké jídlo byste se měli zaměřit, popřípadě vám doporučí specializovaného dietologa.

Symptomy

Mezi symptomy onemocnění jater patří ztráta chuti k jídlu, nevolnosti, nedostatek energie, zadržování tekutin v nohou nebo hromadění tekutiny v břiše. Toto už jsou závažné symptomy, kdy je třeba následovat rad lékaře a více specializovanou stravu. Tyto a další problémy spojené s pokročilým onemocněním jater vyžadují specializované výživové poradenství od registrovaného dietologa.

Fungování jater

Podpora trávení

Jídlo potřebujeme, aby nám dodalo energii, posílilo naše tělo a dodalo nám materiál potřebný pro růst a regeneraci těla. Když jíte, potrava se ukládá v žaludku a rozkládá se na tři hlavní živiny: sacharidy, bílkoviny a tuk. Tyto živiny jsou absorbovány do krevního řečiště a přenášeny do jater. Zde jsou skladována nebo přeměněna na formu, v jaké je tělo může dále využít.

Detoxikace organismu

Současně játra pracují na detoxikaci látek, které mohou poškodit náš organismus – takovou látkou je například alkohol, chemikálie používané při hubení škůdců z ovoce a zeleniny, léky, atd. Pokud trpíte poškozením jater, vaše játra nemusí pracovat tak efektivně, jak by měla.

Vyvážená strava

Pro většinu lidí znamená vyvážená strava jídlo, které má malé množství tuku, cukru a soli a vysoké množství vlákniny. Strava by také měla obsahovat dostatečné množství bílkovin a celé spektrum vitamínů a minerálů. Níže bude uvedeno pět skupin potravin, každá poskytuje jinou kombinaci tří základních živin, vitamínů a minerálů.

Skupina 1

Chléb, cereálie, brambory, rýže, těstoviny, nudle (dobré pro pozvolné uvolňování energie).

Vyberte si jedno jídlo z této skupiny do každého jídla. Celozrnné varianty těchto potravin vás nasytí na delší dobu. Pokud vás trápí nechutenství nebo můžete jíst pouze malé porce, příliš mnoho vlákniny se nedoporučuje.

Skupina 2

Ovoce a zelenina (bohaté na vlákninu, vitamíny a minerály).

Cílem je dosáhnout pěti porcí denně. Ovoce a zelenina poskytují esenciální vitamíny a vlákninu, pomáhají tělo chránit před srdečními chorobami a před některými druhy rakoviny. Jedna porce je 80 g nebo jedno z následujících:

  • 150 ml vody nebo ovocné šťávy,
  • tři vrchovaté lžíce zeleniny – syrové, vařené, mražené nebo konzervované,
  • jedna miska salátu,
  • jedno jablko, banán, pomeranč nebo jiné podobné ovoce,
  • dvě malá ovoce – meruňka, švestka,
  • hrst třešní nebo hroznů.

Skupina 3

Mléko a mléčné produkty (vysoké množství bílkovin a vápníku pro zdravé kosti a zuby).

Mléko, jogurt a sýry jsou plné nasycených tuků. Jezte malé porce a vybírejte polotučné varianty.

Skupina 4

Maso, drůbež, ryby, oříšky, luštěniny, tofu, vejce (bohaté na bílkoviny).

Všechno toto jídlo poskytuje bílkoviny. Luštěniny jsou navíc bohaté na vlákninu, vitamíny a minerály a jsou skvělou alternativou masa pro vegetariány. Červené maso je tučnější než drůbeží, ale je velmi dobrým zdrojem železa, takže je zahrňte do jídelníčku dvakrát týdně.

Skupina 5

Vysoko-kalorická jídla, například sladká nebo smažená (plná nasycených tuků a cukru).

Toto jídlo zahrnuje dorty, zákusky, sušenky, čokoládu, smažená jídla a koláče. Tyto byste měli jíst ve velmi malých množstvích. Pokud se snažíte zhubnout, je vhodné je zcela vynechat.

Závěrem

Jaterní dieta je primárně určena osobám, které trpí onemocněním jater nebo omezením jejich funkcí. Protože se ale jedná o zdravou vyváženou stravu, mohou ji držet i lidé zdraví, a to dlouhodobě. Zkuste tuto dietu i vy, není to nic obtížného. Protože je jaterní dieta odlehčená zejména od nezdravých tuků, můžete ji držet i za účelem hubnutí.

Jaterní dieta
Doporučujeme
300x600.png


Služby a produkty zde prezentované nelze objednávat na tomto webu. Kliknutím na příslušné propagační odkazy přejdete do e-shopu prodejce, kde můžete učinit objednávku.
Podmínky užití webu | Ochrana osobních údajů

Podmínky