Pět Tibeťanů

Pět Tibeťanů je systém cvičení, který byl znám před více ne 2 500 lety. Tento systém poprvé publikoval Peter Kelder v roce 1939 v knize s názvem The Eye of Revelation. Tyto cviky jsou velmi podobné tibetské józe, která vznikla v Indii. Nicméně Pět Tibeťanů zdůrazňuje nepřetržitý sled pohybu, zatímco indické formy se zaměřují spíše na statické pozice. Ačkoli se tyto cviky šířily mezi jogíny po celá desetiletí, skeptici říkají, že Tibeťané ji nikdy neuznali jako původní tibetské praktiky.

Publikace

Autor publikace o Pěti Tibeťanech je poměrně tajemný. Jeden zdroj o něm uvádí, že byl vychován jako adoptivní dítě na západě Spojených států a odešel z domova jako mladistvý. V roce 1930 se prý setkal v jižní Kalifornii s vysloužilým britským armádním plukovníkem, který s ním sdílel své příběhy o cestách a objevení Pěti Tibeťanů. Publikace byla napsána jako 32 stránkový text a je výsledkem právě plukovníkových rozhovorů s Kelderem.

The Eye of Revelation

V této brožuře Kelder tvrdí, že britský plukovník Bradford (pseudonym) slyšel příběh o skupině lámů, kteří objevili „Fontánu mládí“. Plukovník s těmito lámy žil a naučil se pět druhů cvičení, které se nazývají „obřady“. Lámové popisují sedm spřádání psychických vírů v těle: dva jsou v mozku, jeden ve spodní části krku, jeden na pravé straně těla v blízkosti jater, jeden v reprodukční oblasti a po jednom v každém koleni. Jak stárneme, rychlost rotace vírů se snižuje, což má za následek zhoršení zdravotního stavu. Ale rychlost této rotace lze obnovit provedením těchto pěti „obřadů“.

Pět Tibeťanů – neboli pět „obřadů“

S pomocí těchto cviků byste si měli udržet stálé mládí nebo aspoň obnovit své tělo do mladistvého procesu. Je to následujících pět cviků:

První obřad

Postavte se vzpřímeně s nataženýma roztaženýma rukama. Točte se dokola, až se budete cítit trochu omámeně. Je tu jen jedno upozornění: musíte se točit zleva doprava. Dívejte se u toho na prsty své pravé ruky jako referenční bod.

Druhý obřad

Lehněte si na záda na postel nebo na kobereček. Položte dlaně dolů podél boků. Prsty by měly být u sebe s konečky prstů lehce natočenými k sobě. Zvedněte nohy rovně nahoru. Pokud je to možné, nechte nohy kousek blíže k tělu směrem k hlavě, ale neohýbejte kolena. Tuto pozici držte na okamžik a pak pomalu pokládejte nohy na zem. Jakmile jsou nohy na zemi, uvolněte všechny svaly v celém těle. Poté proveďte rituál znovu.

Třetí obřad

Klekněte si na koberec se vzpřímeným trupem, ruce jsou podél těla. Dlaně jsou položeny na stehnech. Poté se předkloňte, ohýbejte se v pase, bradu máte na hrudi. Předkloňte se tak dopředu, kam vám to s narovnanými zády jde. Poté se zase zaklánějte, co nejvíce to jde. Kdykoli se dostanete do výchozí „rovné“ pozice, na chvíli relaxujte. Poté proveďte rituál znovu.

Čtvrtý obřad

Posaďte se na koberec s rovnými zády a nohama nataženýma před sebe. Nohy musí být dokonale rovné. Brada by měla být na hrudi. Ruce položte na koberec, prsty u sebe. Nyní opatrně nadzvedněte tělo a zároveň pokrčte kolena, takže nohy od kolen nahoru jsou ve stejné rovině jako tělo. Jak se tělo pomalu zdvihá, zvedejte hlavu a mírně ji zakloňte. Držte tuto pozici po dobu několika okamžiků a poté se vraťte do výchozí pozice. Pár okamžiků relaxujte a poté opakujte.

Pátý obřad

Lehněte si na břicho. Ruce položte asi 60 cm před sebe dlaněmi dolů. Pak se s nohama nataženýma zvedněte na rukou a napínejte je, co nejvíce to jde. Zvedáte se na špičkách prstů u nohou a na dlaních. V ten stejný okamžik předkloňte hlavu tak, abyste se bradou dotýkali hrudi. Když už jste napnutí, pomalu hlavu zakloňte. Setrvejte na chvíli a poté se vraťte do výchozí pozice. Opakujte.

Šestý obřad

Tento cvik děláte pouze tehdy, pokud cítíte přebytek sexuální energie. Postavte se rovně a vydechněte. Předkloňte se a dejte ruce na kolena. Stále bez nádechu se vraťte do vzpřímené pozice. Položte ruce v bok a zatlačte na ně. Hrudník a břicho vytáhněte co nejvíce. V této pozici vydržte co nejdéle – a teprve poté se nadechněte nosem. Nadechněte se co nejvíce a poté vydechujte ústy. Při výdechu uvolněte ruce. Poté se několikrát zhluboka nadechněte ústy nebo nosem.

Počet opakování cviků

Každý pohyb opakujte 21 krát. Na začátku to ale nepřehánějte, začněte se 3 opakováními a ty postupně navyšujte.

Pět Tibeťanů

I když by se mohlo zdát, že cviky Pěti Tibeťanů jsou spřízněné s jógou, není tomu tak. Svůj původ mají zřejmě v Tibetu. Mají vám zaručit co nejdelší mládí a fyzickou kondici. Výhodou tohoto cvičení je to, že není příliš náročné a je možné ho praktikovat kdekoli. Jedná se o klidné cvičení, v rámci kterého můžete dosáhnout i vnitřní rovnováhy.

Pět Tibeťanů
Doporučujeme
300x600.png


Služby a produkty zde prezentované nelze objednávat na tomto webu. Kliknutím na příslušné propagační odkazy přejdete do e-shopu prodejce, kde můžete učinit objednávku.
Podmínky užití webu | Ochrana osobních údajů

Podmínky