Sauna může být relaxem pro každého

Ke zdravému životnímu stylu kromě cvičení a vyváženého jídelníčku patří i správná relaxace. Náš organismus je každý den zatěžován pohybově, ale taky je zde i psychická únava, kterou je třeba se zabývat.
Díky pravidelné relaxaci snížíte výskyt stresu.

Sauna je jeden z mnoha způsobů relaxace. Existuje samozřejmě i několik různých druhů, zde jsou základní rozdíly:

Suchá sauna

Jak již název napovídá, v této sauně je minimální vlhkost vzduchu. Teplota dosahuje 100 až 110° Celsia. Doporučuje se jen lidem s dobrým zdravotním stavem, jelikož je tento typ velkou zátěží pro organismus. Hůře se vám bude dýchat. Je ale výborná na regeneraci a celkový fyzický i psychický odpočinek.

Vlhká sauna / Finská sauna

Vevnitř je asi 80% vlhkost a teplota dosahuje 75 až 80° Celsia. Sauna se doporučuje, pokud nemáte problémy se štítnou žlázou, s tlakem nebo srdcem. Je vhodná pro astmatiky a alergiky, kterým pomůže uvolnit dýchací cesty. Dále zmírňuje psychické napětí, nervozitu, vyčerpanost a zotavuje a uzdravuje svalstvo.

Parní sauna

Teploty nepřesahují 60° Celsia, vlhkost vzduchu je ale přes 80%. Není až takovou zátěží pro organismus, je vhodná i pro lidi se zdravotními problémy, pro které je klasická sauna nevhodná. Má příznivé účinky na pokožku, pára odstraňuje toxiny z těla. Vdechováním páry zvlhčíte dýchací cesty a uvolníte pohybové svalstvo. Celkově posiluje imunitní systém.

Bio sauna

Je to nejnovější typ sauny. Spojením finské a parní sauny vznikl typ sauny, do které mohou i lidé, kterým klasické saunování není příjemné.

Infrasauna

Velmi se liší od klasické sauny. V dřevě jsou zabudovány speciální zahřívače, které vytopí daný prostor během 5-10 minut. Teplota mezitím stoupne až k 60° Celsia. Čas i teplotu si můžete sami nastavit. Jelikož infračervené světlo proniká hlouběji do tkání, více se zapotíte. Na rozdíl od ostatních typů sauny vám stačí jen jedno sezení a nemusíte střídat prohřívání a ochlazování jako v ostatních případech. Jsou vhodné pro všechny. Pomáhá při chřipce a nachlazení, celulitidě, odbourává kalorie, redukuje hmotnost a pomáhá i při revmatických problémech.

Jak se správně saunovat?

Před vstupem do sauny se osprchujte. Do samotné sauny si s sebou berete jenom ručník a popřípadě nějaké kartáče nebo houby. Na ručník si sedněte, nebo lehněte (stydlivější z vás si mohou obmotat ručník kolem těla a relaxovat v něm). Většinou můžete v sauně najít přesýpací hodiny, které ukazují časový úsek 15 minut. To je doporučená doba v sauně (saunujte se ale tak dlouho, jak je vám to příjemné). Na druhou stranu nebuďte v místnosti déle jak těch zmíněných 15 minut. Po sauně se schlaďte studenou vodou anebo vlezte do bazénku. Až se schladíte, sedněte si na chvíli v odpočívárně a pak znovu opakujte 2x cyklus se sprchou, saunou a chlazením.
Během pauzy nezapomínejte pít! Jelikož se v sauně nadměrně potíme a vylučujeme tím spousty vody, je třeba doplňovat tekutiny, jinak by mohla následovat nevolnost.
Sauna se doporučuje užívat jednou týdně a celkově zabere asi dvě hodiny. Do sauny nechoďte s plným žaludkem, ale ani hladoví.

Přínosy sauny

Odbourávání stresu

Je to skvělý prostředek pro odbourávání stresu. Sauna je klidné místo, v některých z nich máte i zakázáno mluvit. Je to ideální místo pro přemýšlení a teplo vás navíc uklidní.

Příznivý vliv na pokožku

Naší pokožce dá dnešní prostředí a nedostatečná péče velmi zabrat. Teplo sauny rozšiřuje cévy a zvyšuje průtok krve i do pokožky, co jí dodá více živit. Dále ji pomáhá díky pocení, které vyplavuje škodlivé toxiny.

Klidný spánek

Pokles tělesné teploty usnadňuje spánek, vaše tělo tím signalizuje, že chce jít spát. Když vyjdete ze sauny, vaše tělesná teplota je vysoká a postupně klesá. To vaše tělo stimuluje a můžete být po sauně vláční a ospalí.

Pomáhá zdraví

Díky otužování, které opakujete v procesu saunování, se vám posílí imunitní systém. To znamená nižší riziko nachlazení nebo chřipky.

Zmírňuje bolesti kloubů

Lidé s artritidou nebo bolestmi svalů často využívají saunu, aby si zlepšili krevní oběh, uvolnili šlachy a vazy. Vysoká teplota pomáhá i uvolňování endorfinů, které snižují bolest.

Co do sauny?

Pokud jste se rozhodli jít do sauny, nezapomeňte si s sebou vzít ručník, který máte u sebe po celou dobu saunování. Další důležitou věcí je pití. Pitný režim je doopravdy důležité doplňovat a to hlavně kvůli nadměrnému pocení. Můžete si s sebou přibrat i nějakou houbu nebo kartáč. Když si krouživými pohyby budete v sauně masírovat kůži, budete se více potit. Poslední věc, kterou je dobré nezapomenout doma, jsou nějaké přezuvky. Čistě z hygienických důvodů.

Doporučení

Sama vesměs používám suchou nebo infrasaunu. Infrasaunu máme doma, takže ji můžu používat kdykoli. Nikdy jsem ji moc nemusela, ale začala jsem do ni chodit minulou zimu, když jsem přišla promrzlá z venku. Krásně prohřeje celé tělo. Pro ty, kteří mají problémy s prokrvováním končetin, doporučuji právě infrasaunu.
Suchá sauna je zase ideální na ztuhlé svaly. Díky rychlému střídaní teplého a studeného prostředí vystavíte svaly lehkému šoku, po kterém se vám uvolní. Vaše tělo je poté velmi vláčné a mohu říct, že je to opravdu dobrý pocit.

Pokud se vám sauna moc nezamlouvá kvůli nahoty, mějte na mysli to, že sebou máte pořád ručníky, kterými se můžete zakrývat. V některých saunách vám poskytnou za drobný příplatek prostěradla.
Navíc většina saun má “Dnes pouze jen ženy“ akci, kdy jsou sauny vyhrazeny doopravdy jenom ženám.

Informace o saunách se dozvíte i na magazínu o bydlení.

sauna
Doporučujeme
300x600.png


Služby a produkty zde prezentované nelze objednávat na tomto webu. Kliknutím na příslušné propagační odkazy přejdete do e-shopu prodejce, kde můžete učinit objednávku.
Podmínky užití webu | Ochrana osobních údajů

Podmínky